Tekniker
Sista ansökningsdag har passerat

Om arbetsgivaren - Resurscentrum

Resurscentrum är en del av Region Uppsala. Vi är ca 270 medarbetare och verksamma inom områdena IT, systemförvaltning, patientadministration och regionarkiv. Resurscentrum ska tillhandahålla och utveckla effektiva stödprocesser med god kvalitet och hög kundnytta. Vi ska vara en naturlig samarbetspartner för kärnverksamheten och underlätta för dem i deras dagliga arbete.

Resurscentrum logo

Arbetsgivare Resurscentrum

Region Uppsala län

Bransch Data/IT

Sista ansökningsdag 2024-01-21

Om arbetsgivaren - Resurscentrum

Resurscentrum är en del av Region Uppsala. Vi är ca 270 medarbetare och verksamma inom områdena IT, systemförvaltning, patientadministration och regionarkiv. Resurscentrum ska tillhandahålla och utveckla effektiva stödprocesser med god kvalitet och hög kundnytta. Vi ska vara en naturlig samarbetspartner för kärnverksamheten och underlätta för dem i deras dagliga arbete.

Incident & Problem manager

IT-stödet är en viktig del av Region Uppsalas verksamhet och har höga krav på tillgänglighet och tillförlitlighet. För att kunna arbeta än mer proaktivt och höja kvaliteten ytterligare söker vi nu två personer till vår nya nyckelposition Incident & Problem manager! Har du flerårig erfarenhet av processarbete inom IT i stora organisationer och är kvalitetsmedveten, självgående och driven? Då ska du ta chansen att söka denna spännande tjänst - där du får stort eget ansvar att utveckla och forma rollens innehåll. Varmt välkommen till oss!

Arbetsuppgifter

Rollen som Incident & Problem manager är ny hos oss och vi söker två personer som kommer jobba tätt tillsammans.

I rollen ansvarar du för att vår incident- och problemprocess utvecklas, följs upp, kommuniceras samt efterlevs. Du kommer att både stötta i pågående ärenden samt arbeta proaktivt för att minska risken för återkommande incidenter. Du identifierar och presenterar trender genom att följa upp och analysera ärendehantering och arbetsflöden. Vidare tar du fram statistik, skapar rapporter och för att förbättra vår leverans och hur vi arbetar med incidenter i våra samhällsviktiga system. Det ingår även att kommunicera och informera verksamheterna om pågående incidenter och lösningar. Eftersom rollen är ny ges du stort eget ansvar och utrymme att forma din arbetsvardag.

IT-centrum inom Region Uppsala består av fyra avdelningar och du ingår i avdelningen IT-support. Du kommer ha många kontaktytor såväl internt inom IT-centrum som med andra förvaltningar inom övriga regionen. Vi arbetar enligt ett ITIL-baserat arbetssätt.

Din profil

Vi söker dig med relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har flerårig erfarenhet av processarbete inom IT och är van att navigera i stora organisationer. Du har kunskap inom ITIL eller ISO 20000 och det är starkt meriterande om du arbetat med incident- och problemprocessen. Har du erfarenhet att arbeta med arbetsflöden och att arbeta kvalitetshöjande är även det plus. Mycket god svenska och god engelska i tal och skrift är krav för tjänsten. 

Som person är du lösningsorienterad, självgående och initiativtagande - du gillar att få saker att hända, vågar prova nya lösningar och är duktig på att driva dina egna processer. Du är analytisk och har ett helhetsperspektiv i ditt arbete. Då du har många kontaktytor ser vi att du är relationsskapande och trivs med att samarbeta med andra. I din kommunikation är du pedagogisk, förtroendeingivande och stöttande.

Övrig information

Tjänsterna är heltid tillsvidare. Tillsättning enligt överenskommelse. Du är placerad på Akademiska sjukhusets område, vi tillämpar Region Uppsalas princip om flexibelt distansarbete. Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om dem här

Eventuella frågor om tjänsten besvaras av rekryteringskonsulter på Jobbet.se, Matilda Festin på 072-0503217 eller Hanna Koponen på 073-5920393. Fackliga företrädare nås via Region Uppsalas växel på 018-611 00 00.

På grund av jul- och nyårshelgerna har vi lång ansökningstid men inkommande ansökningar behandlas löpande. Varmt välkommen med din ansökan! 

Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. 

Krav

  • Relevant högskoleutbildning alternativt motsvarade arbetslivserfarenhet
  • Flerårig erfarenhet av processarbete inom IT
  • Van att navigera i stora organisationer
  • Kunskap inom ITIL eller ISO 20000
  • Mycket god svenska och god engelska i tal och skrift

Meriterande

  • Tidigare arbetat med incident- och problemprocessen
  • Erfarenhet av att arbeta med arbetsflöden och kvalitetshöjande