Sista ansökningsdag har passerat
Samariterhemmet Diakoni logo

Arbetsgivare Samariterhemmet Diakoni

Region Uppsala län

Bransch Hälso- och sjukvård

Sista ansökningsdag 2022-02-06

Verksamhetschef till Ebbagårdens demensboende, Samariterhemmet diakoni

Medmänsklighet sedan 1882
Samariterhemmet diakoni är en ekonomiskt och juridiskt självständig stiftelse på kristen värdegrund. Hos oss arbetar ca 90 personer inom social och diakonal verksamhet, vård och omsorg, hotell och konferens, fastigheter samt utbildning. Ekonomiskt överskott ska användas för att utveckla vår verksamhet. Vi är inne i en expansiv fas och vill att våra verksamheter ska växa och utvecklas. Läs gärna mer om oss på www.samariterhemmet.se

Om oss

Vård och omsorg om personer med demenssjukdom är en viktig del i Samariterhemmets verksamhet. Hos oss finns en vilja att ge högsta möjliga livskvalitet och ge våra boende god vård och omsorg. Inom Samariterhemmet Vård & Omsorg är vi stolta över att alla våra verksamheter är Silviacertifierade. Det innebär att förutom spetskompetens, så har alla medarbetare grundläggande kunskap om demens.

Vi söker nu en verksamhetschef till vårt demensboende Ebbagården. Hos oss får du arbeta i en miljö som vilar på en stark värdegrund och som präglas av att ge de äldre hopp och livsglädje, värdighet, gemenskap, helhet och service.Ebbagården är Uppsalas mest centrala boende med närhet till allmänna kommunikationer och grönområden som Stadsparken och Fyrisån. Ebbagården har 33 lägenheter fördelade på tre våningsplan med 11 boende på varje avdelning. Vi strävar aktivt efter att ge de äldre en meningsfull tillvaro och arbetar utifrån ett väl utarbetat aktivitetskoncept.

Ebbagården ingår organisatoriskt i verksamhetsområdet Vård & Omsorg tillsammans med Samariterhemmet hemvård och Utsikten (LSS-verksamhet för yngre personer med demensproblematik). Vi har nära samarbete med Samariterhemmet Utbildning som bland annat bedriver undersköterske- och specialistundersköterskeutbildning.

Arbetsuppgifter

Som verksamhetschef har du fullt ledningsansvar för din verksamhet, medarbetare och ekonomi inklusive arbetsmiljöansvar. Du ansvarar för säkerställande av den dagliga driften inklusive rekrytering och bemanning. Du kommer att delta i Vård & Omsorgs ledningsgrupp och rapportera till områdeschefen. Tillsammans med medarbetare driver du olika kvalitets- och förbättringsarbeten, bidrar med glädje och kunskap till verksamhetens olika team samt skapar förutsättningar för kommunikation/relation och närståendestöd. Du har också ansvar för att följa upp att verksamheten bedrivs enligt vår vision, värdegrund och strategiska mål i affärs- och verksamhetsplan.

Om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar provanställning. Tillträde efter överenskommelse. 

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Vård- och omsorgschef Marie Simas Nordberg telefon 073-027 57 87 marie.simas@samariterhemmet.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Med anledning av pandemin Covid -19 behöver du kunna uppvisa vaccinationsbevis.

Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång, så vänta inte med din ansökan!

Krav

För att lyckas i rollen har du erfarenhet av att jobba inom äldreomsorg och god insikt och förståelse för vård- och omsorgsarbetet. Du har relevant högskoleutbildning inom vård och omsorg eller erfarenhet och kompetens som vi bedömer likvärdig. Det är viktigt att du har en hög medvetenhet om ekonomiska samband, effektiviseringsarbete och de faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans.  Du är van vid ekonomistyrning och att hantera budgetfrågor. 

Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift och är van att arbeta i Officepaketet. Kunskap om för verksamheten relevanta IT-system, till exempel Lifecare, Safedoc, Prator, Cosmic link är meriterande. Likaså vana vid arbete i kvalitetsregister såsom Svenska Palliativregistret, Senior Alert och BPSD.

Meriterande

Som person är du trygg med en stark initiativkraft och kan skapa entusiasm och delaktighet. Du är en närvarande och inlyssnande ledare med förmåga att skapa förutsättningar för en hälsofrämjande och positiv arbetsmiljö. Du behöver också ha förmåga att utveckla goda relationer och samverka internt och externt, liksom att tydligt kommunicera verksamhetens målbild.