

Arbetsgivare Apotekarsocieteten
Region Stockholms län
Bransch Administration, ekonomi, juridik, Chefer och verksamhetsledare
Sista ansökningsdag 2021-05-23
Kommunikationschef
Apotekarsocieteten förmedlar och sprider kunskap med fokus på läkemedel och medicinteknik. Vi är en stark och trovärdig aktör som bidrar till bättre utveckling och användning av läkemedel i Sverige. Medarbetarna är ofta specialister på sina ämnesområden och hos oss får du en spännande inblick i life science-området.
Nu söker vi dig som vill vara var med och göra Sverige kunnigare om läkemedel och vidareutveckla Apotekarsocietetens kommunikationsarbete.
Du är den samlande kraften för att driva vår externa och interna kommunikation framåt. Du har ett strategiskt övergripande ansvar men arbetar också operativt. Du rapporterar till VD och ingår i Apotekarsocietetens ledningsgrupp.
I ditt uppdrag ingår att ta fram kommunikationsplaner för Apotekarsocieteten och föreningens dotterbolag Läkemedelsakademin. Du har också det övergripande ansvaret för att driva föreningens profilfrågor i enlighet med långsiktiga strategier, policyprogram och verksamhetsplaner. För tillfället är det en medarbetare som rapporterar direkt till dig.
Uppdrag och arbetsuppgifter
- Ta fram övergripande kommunikationsplan.
- Vidareutveckla innehållet i våra olika kommunikationskanaler för ökad synlighet och relevans för medlemmar, kunder och andra intressenter.
- Utveckla intern och extern kommunikation för ökad kunskap om Apotekarsocieteten.
- Vidareutveckla kommunikationen i våra digitala kanaler.
- Utveckla metoder för uppföljning och analys av kommunikationsarbetet.
- Omvärldsbevakning.
- I ledningsgruppen bidra till Apotekarsocietetens verksamhetsutveckling
- Uppföljning.
I rollen ingår även operativt arbete; t ex publiceringar i sociala medier, uppdateringar av hemsidan, samordning av remisser, agera moderator i samband med event och paneldiskussioner, skriva texter och vara bollplank och stöd för dina kollegor i deras kommunikation, både med omvärlden och internt.
Att vara kommunikationsansvarig hos Apotekarsocieteten innebär många kontakter med personer i ledande befattningar, med myndigheter och politiker. Du arbetar också nära externa konsulter i samband med olika projekt.
Din bakgrund och kompetens
Vi vänder oss till dig som har högskoleutbildning inom området kommunikation eller har tillägnat dig motsvarande kompetens genom mångårig erfarenhet. Du har några års erfarenhet som kommunikatör på både operativ och strategisk nivå. God förmåga att uttrycka dig på såväl svenska som engelska är en förutsättning. Vi ser det som viktigt att du har insyn i och erfarenhet av att driva digital utveckling inom kommunikationsområdet eftersom vår närvaro i sociala medier och vår hemsida är viktiga kommunikationskanaler. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta inom det naturvetenskapliga området är det en stark merit.
Du är en förtroendeskapande, relationsbyggande person som trivs bäst när du får vara nyfiken på och intresserad av verksamhetens kärnfrågor. Du har lätt för att se övergripande helheter och samband. Du har en analytisk förmåga och ett intresse för uppföljning och kunskapsåterföring. Allra bäst trivs du när du får arbeta brett och du finner glädje och stimulans både i strategiskt och operativt kommunikationsarbete.
Annat viktigt att veta
Din arbetsplats kommer du att ha i vackra och funktionella lokaler på Wallingatan i Stockholm.
Tjänsten är heltid, tillsvidare med tillträde efter sommaren.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 23 maj 2021.
Ev frågor om tjänsten besvaras av rekryteringskonsult Sofie Skaränger 0703-426600 eller via e-post sofie.skaranger@jobbet.se
Krav
- Högskoleutbildning inom området kommunikation eller motsvarande kompetens genom mångårig erfarenhet.
- Några års erfarenhet av liknande roller.
- God digital kompetens
- Insyn i och erfarenhet av att driva digital utveckling.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska.
Meriterande
- Erfarenhet av att arbeta inom det naturvetenskapliga området.