Platsannonsbild höger
Sista ansökningsdag har passerat

Om arbetsgivaren - Vätterhem

Vätterhem är ett av Smålands största bostadsbolag med över 88 % nöjda hyresgäster och en omsättning på ca 700 mkr. Vår vision är att utveckla framtidens stadsdelar och bidra till en hållbar samhällsutveckling i Jönköpings kommun. Hos Vätterhem har alla medarbetare möjligheter att påverka det egna arbetet och företaget som helhet. Vi har olika roller men samma värde för bolaget. Vår värdegrund LUTA innebär att vi prioriterar Långsiktighet, Utveckling, Trygghet och Ansvar i vårt arbete. År 2023 ska vi vara Sveriges ledande bostadsbolag med flest nöjda hyresgäster.

Vätterhem logo

Arbetsgivare Vätterhem

Region Jönköpings län

Bransch Administration, ekonomi, juridik, Försäljning, inköp, marknadsföring, Socialt arbete

Sista ansökningsdag 2024-04-07

Om arbetsgivaren - Vätterhem

Vätterhem är ett av Smålands största bostadsbolag med över 88 % nöjda hyresgäster och en omsättning på ca 700 mkr. Vår vision är att utveckla framtidens stadsdelar och bidra till en hållbar samhällsutveckling i Jönköpings kommun. Hos Vätterhem har alla medarbetare möjligheter att påverka det egna arbetet och företaget som helhet. Vi har olika roller men samma värde för bolaget. Vår värdegrund LUTA innebär att vi prioriterar Långsiktighet, Utveckling, Trygghet och Ansvar i vårt arbete. År 2023 ska vi vara Sveriges ledande bostadsbolag med flest nöjda hyresgäster.

Inköpare/upphandlare

Vill du bli vår nya kollega på inköpsavdelningen? 

Skarmbild%2020240319%20125923.pngVätterhem växer och har gjort en fantastisk resa de senaste åren. Vi har idag ett starkt driv och ett högt tempo på företaget och söker därför en erfaren kollega för att kunna möta verksamhetens behov. Som inköpare hos oss kommer du att vara Vätterhems kontakt med marknaden. I stora drag så kommer du, tillsammans med kollegorna på inköp, att ansvara för affärsutveckling, samordna inköp, genomföra upphandlingar, ingå avtal, förhandla, följa upp, och vara ett generellt stöd i anskaffningsfrågor för hela verksamheten. Kort sagt, du kommer vara inblandad i alla delar av inköpsprocessen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter för tjänsten:

  • Företräda Vätterhem i frågor som rör det egna ansvarsområdet.
  • Långsiktig och övergripande styrning av tilldelade inköpskategorier.
  • Framtagande och verkställande av strategier för tilldelade inköpskategorier.
  • Identifiera och generera ökat värde, effektiviseringar och besparingar.
  • Följa upp inköpsverksamheten samt bistå med analyser och handlingsalternativ.
  • Bidra till ledning och utveckling av kategorierna samt utveckla leverantörsrelationer.
  • Bistå med förvaltning och utveckling av inköpsrutiner med tillhörande system.
  • Upphandla såväl ramavtal som projektköp samt förhandla och ingå avtal.
  • Bistå verksamheten i inköpsfrågor, bereda ärenden och förbereda beslutsunderlag.
  • Aktivt delta i revisioner och vara föredragande i frågor inom det egna ansvarsområdet.
  • Hålla sig uppdaterad om utvecklingen inom det egna ansvarsområdet

Kvalifikationer:

För att lyckas i rollen bör du ha en slutförd högskoleutbildning inom exempelvis juridik, ekonomi, teknik eller en YH-utbildning med inriktning mot inköp alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet. Det är önskvärt om du har tre års arbetslivserfarenhet som inköpare eftersom vi främst letar efter en person som kan leverera inom en relativt kort inlärningsprocess.

Som vår blivande inköpare är det fördelaktigt om du har erfarenhet av offentlig upphandling då Vätterhem är ett kommunalägt bolag och tillämpar lagen om offentlig upphandling. Du behöver även ha en god förhandlingsvana samt kunskaper om kontrakt, standardavtal och affärsrätt. Har du tidigare erfarenhet av vårt nuvarande upphandlingssystem Tendsign är det ett plus men inget krav.

Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Officepaketet. Eftersom språket är vårt primära arbetsredskap behöver du vara skicklig på att kommunicera på svenska både i tal och i skrift. Andra språkkunskaper är meriterande men inget krav.  

B-körkort är meriterande.

Din person:

I den här rollen är nödvändigt att du kan se till helhetsperspektivet, att du är affärsmässig, och att du besitter en god analytisk förmåga så att du ser vad som behövs göras. Att ha tålamod och arbeta långsiktigt är nyckelegenskaper. Du behöver även ha en förmåga att kunna driva, planera, prioritera, och strukturera ditt arbete självständigt. Andra egenskaper som underlättar för dig att lyckas i rollen är att kunna lyssna aktivt, vara nyfiken, ha ett flexibelt sinne, och att vara resultatorienterad.

Vi utgår från vår värdegrund LUTA; Långsiktighet, Utveckling, Trygghet och Ansvar, i det vi gör. Som medarbetare hos oss är det viktigt att arbeta utifrån dessa ledord som ska genomsyra vår verksamhet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. 

Vårt erbjudande till dig:

Hos oss får du ett omväxlande och fritt arbete där du själv har stor möjlighet att påverka utformningen av ditt arbete. Om det behövs utbildar vi dig internt eller externt, samt ger dig de verktyg som du behöver för att du ska lyckas i ditt arbete. Det är viktigt för oss att skapa de bästa förutsättningarna för din utveckling och trivsel.

Vi vill såklart vara en attraktiv arbetsgivare och fortsätter därför utveckla våra satsningar på friskvård, kompetensutveckling samt ledarskap och medarbetarskap.  

Övrig information och ansökan:

Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid enligt överenskommelse. Provanställning kommer att tillämpas.

Placering: Huvudkontoret på Klostergatan 10 i Jönköping, ca 3 min gångväg från centralstationen.

För ytterligare information är du välkommen att kontakta Anders Saltin, inköpschef på mobil: 070-899 94 18 / mail: anders.saltin@vatterhem.se.

Kollektivavtal finns med Vision. Fackliga frågor besvaras av Nicklas Johansson, på tel: 036-19 94 39 / nicklas.johansson@vatterhem.se 

Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Skicka därför in din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 8 april 2024.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Vätterhem tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Krav

  • Minst tre års yrkeslivserfarenhet av inköpsarbete
  • Slutförd högskoleutbildning inom t.ex. juridik, ekonomi eller teknik alt. YH-utbildning med inriktning mot inköp eller motsvarande arbetslivserfarenhet
  • Goda kunskap i officepaketet
  • God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
  • God förhandlingsvana samt kunskaper om kontrakt, standardavtal och affärsrätt

Meriterande

  • Erfarenhet av offentlig upphandling
  • Tidigare erfarenhet av upphandlingssystemet Tendsign
  • Körkort