Sista ansökningsdag har passerat

Om arbetsgivaren - Mölndalsbostäder AB

I över hundra år har Mölndalsbostäder bidragit till stadens utveckling genom att förvalta, utveckla och bygga nya hem för mölndalsborna.
Vi äger och förvaltar cirka 3 900 lägenheter. Drygt 800 av dem finns i samhällsfastigheter, såsom äldreboenden, gruppboenden och trygghetsboenden. Vi äger även kooperativa hyresrätter som ytterligare boendeform.
Utöver bostäder äger och förvaltar vi cirka 40 kommersiella lokaler för bland annat butiker, restauranger, kontor, stadsbibliotek och andra verksamheter.

Mölndalsbostäder AB logo

Arbetsgivare Mölndalsbostäder AB

Region Västra Götalands län

Bransch Administration, ekonomi, juridik

Sista ansökningsdag 2021-12-17

Om arbetsgivaren - Mölndalsbostäder AB

I över hundra år har Mölndalsbostäder bidragit till stadens utveckling genom att förvalta, utveckla och bygga nya hem för mölndalsborna.
Vi äger och förvaltar cirka 3 900 lägenheter. Drygt 800 av dem finns i samhällsfastigheter, såsom äldreboenden, gruppboenden och trygghetsboenden. Vi äger även kooperativa hyresrätter som ytterligare boendeform.
Utöver bostäder äger och förvaltar vi cirka 40 kommersiella lokaler för bland annat butiker, restauranger, kontor, stadsbibliotek och andra verksamheter.

Business Controller

Söker du en central roll i ett ekonomiteam med ett verksamhetsnära uppdrag? Letar du efter ett brett ansvar med många kontakter inom bolaget? Vill du driva utvecklingen av vår verksamhets- och resultatuppföljning? Då ska du söka tjänsten som Business Controller hos Mölndalsbostäder. 

Mölndalsbostäder befinner sig i en mycket spännande förändringsresa avseende digitalisering, hållbarhetsfrågor och fastighetsutveckling i stort. En viktig del i den resan är att stötta organisationen med analyser och rådgivning för att kunna agera proaktivt. 

Om uppdraget  

I rollen som Business Controller kommer du ha en central roll i utvecklingen av bolagets ekonomiuppföljning. Du bidrar även till vår leverans av snabba och korrekta bokslut och ekonomirapporter. Genom att verka i hela organisationen bidrar du till en ökad förståelse kring vad som driver ett fastighetsbolags ekonomi. 

Du kommer ha ett stort eget ansvar men ingår i ett team om tre personer som alla arbetar med olika ekonomiska frågor inom avdelningen. På avdelningen finns även medarbetare inom Inköp och Arkiv. 

I rollen ingår bland annat att 

  • att driva budget- och prognosprocess i samarbete med ekonomichef 
  • säkerställa bolagets intäktsbudget och prognos samt analys av avvikelser  
  • vara ett bollplank för fastighetsförvaltningen i ekonomifrågor 
  • stötta budgetansvariga i analys och kvalitetssäkring av resultat och nyckeltal 
  • bidra till utveckling av system, processer och rapporter för att kunna visualisera ekonomiskt utfall 
  • ha budget- och uppföljningsansvar över mediakostnader och uppvärmning 
  • kvalitetssäkra rutiner för upplupna kostnader 
  • medverka i hyresförhandlingsprocessen och systematisk hyressättning 

Om dig 

Du trivs med att arbeta nära verksamheten och vara sparringpartner till både ekonomichefen och budgetansvariga i organisationen. Eftersom du fungerar som ett stöd till verksamheten har du en naturlig fallenhet för att samarbeta och kommunicera, även när det gäller komplexa data och analyser. Samtidigt är du prestigelös och delar gärna med dig av din kunskap och dina erfarenheter. 

Du organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och har både erfarenhet och vana av att fatta självständiga beslut i frågor som rör ditt ansvarsområde. Att du är analytisk, affärsmässig och har en förmåga att se verksamheten ur ett helhetsperspektiv ser vi som självklart. Du har även lätt för att förstå processer och är van att sätta dig in i arbetssätt och system. 

Du har relevant teoretisk bakgrund på eftergymnasial nivå, exempelvis inom redovisning, finansiering eller motsvarande som vi bedömer som likvärdigt. Du har även arbetat i en liknande roll i minst 5 år. Du är väl insatt i K3-regelverket avseende komponentredovisning samt fastighetmoms, fastighetsskatt och fastighetsvärdering. 

Har du även erfarenhet av lokaluthyrning, förhandlingar och kontraktsskrivning av lokaler är det meriterande. Även erfarenhet av våra affärssystem Visma Business, Visma Insikt och Aareon Xpand samt utveckling av dessa är ett stort mervärde. 

Ansökan och kontaktperson  

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid (100%) och du rapporterar till ekonomichefen. Du kommer att ha din arbetsplats på Häradsgatan 1, nära Mölndals innerstad. 

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 

Vi intervjuar löpande, ansök redan idag, eller senast den 10 december, genom jobbet.se.

Har du några frågor kontakta gärna: 

Henrik Lyréus, ekonomichef 
031-720 84 19, henrik.lyreus@molndalsbostader.se 

Ulf Bergh, facklig företrädare Unionen 
031-720 84 32, ulf.bergh@molndalsbostader.se 

  

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare. 

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med rekryteringsföretag och försäljare av ytterligare annonsering.  

Krav

Du har relevant teoretisk bakgrund på eftergymnasial nivå, exempelvis inom redovisning, finansiering eller motsvarande som vi bedömer som likvärdigt. Du har även arbetat i en liknande roll i minst 5 år. Du är väl insatt i K3-regelverket avseende komponentredovisning samt fastighetmoms, fastighetsskatt och fastighetsvärdering. 

Meriterande

Har du även erfarenhet av lokaluthyrningförhandlingar och kontraktsskrivning av lokaler är det meriterande. Även erfarenhet av våra affärssystem Visma Business, Visma Insikt och Aareon Xpand samt utveckling av dessa är ett stort mervärde.