Om arbetsgivaren - Norrmejerier
Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.
Arbetsgivare Norrmejerier
Region Västerbottens län
Bransch Industriell tillverkning
Sista ansökningsdag 2023-03-29
Om arbetsgivaren - Norrmejerier
Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.
Kategorichef Ost
Vill du ansvara för ett av Sveriges starkaste varumärken – Västerbottensost®? Är du en målinriktad person med erfarenhet av marknadsföring, kommunikation och starka varumärken? Har du erfarenhet av FMCG och är en coachande och inspirerande ledare? Nu hjälper vi Norrmejerier med den spännande rollen som Kategorichef Ost – sök själv eller tipsa någon annan ostälskare du känner!
Norrmejerier söker en strategisk och målinriktad Kategorichef Ost, med gedigen erfarenhet av såväl strategiskt varumärkesbyggande som ledarskap. Som Kategorichef har du ett kort- och långsiktigt resultatansvar för ostkategorin och underliggande varumärken. Du driver lönsam tillväxt i affären genom att vårda, stärka och utveckla varumärke och produktportfölj för maximal lönsamhet. Du har en mycket viktig roll i framtagningen av övergripande strategiplan, du ansvarar för övergripande kategoristrategi, varumärkes- och kommunikationsstrategi såväl som långsiktig sortimentsstrategi och har ett stort ansvar i att säkerställa att rätt typ av insatser görs i rätt kanaler, på kort och lång sikt, och att det egna och tvärfunktionella teamet levererar mot uppsatta mål. I ostportföljen har vi företagets viktigaste varumärke – Västerbottensost® – en nationalsymbol som förra året fyllde hela 150 år!
Som Kategorichef förväntas du sätta strategier som driver lönsam tillväxt, få dem godkända och sedan tillsammans med medarbetare utveckla och leverera mot planer och överenskomna resultat. Du mäts på leverans mot finansiella, varumärkes- och marknadsandelsmål, men också på leverans mot hållbarhetsmål och din förmåga att utveckla och leda ditt team.
Du ansvarar för varumärken och sortiment inom ostportföljen, och för att kontinuerligt utveckla och stärka dessa, men framför allt är du resultatansvarig med ett eget ansvar för kategorins P&L. Du jobbar nära produktutveckling, försäljning och produktion för att skapa lönsam tillväxt med stor egen påverkan på strategi och planer.
Du rapporterar till Marknads- & Innovationschef och sitter med i Marknad & Innovations ledningsgrupp. I ditt team ingår i dagsläget 4 direktrapporterande som du förväntas motivera och utveckla: 2 brand managers, 1 product manager och 1 projektledare. Inom Marknad & Innovation finns även ett produktutvecklingsteam, insights/analys, samt Kategori Mejeri där Norrmejeriers mejerivarumärken ingår.
Tjänsten är tillsvidare och är placerad på huvudkontoret i Umeå (där du ska vara minst 3 dagar/veckan).
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär bl a:
• Övergripande kategoristrategi för ost, samt strategiutveckling för aktuella varumärken
• Prioriteringar och resursfördelning på kort och lång sikt samt val av rätt marknadsföringsverktyg, marknads-, produkt-, kanal- och mediemix
• Sortiments- och förpackningsstrategi
• Utveckla och stärka portfölj- och artikellönsamhet
• Varumärkesskydd och varumärkesjuridiska frågeställningar samt varumärkets styrande dokument
• Leda och samordna avdelningens verksamhet samt coacha och bidra till medarbetarnas utveckling
Vi ser att du har:
• Akademisk examen inom ekonomi med inriktning mot marknadsföring
• Gedigen erfarenhet från större FMCG-företag (gärna livsmedel), med försäljning till DVH
• Minst 5 års erfarenhet av ledande marknadsbefattning, där du har coachat och utvecklat direktrapporterande
• Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av varumärkes- och marknadsföringsarbete på strategisk nivå såväl som taktisk
• Gedigen erfarenhet av att analysera konsument- och shopperinsikter och att driva lönsam innovation i produktportföljen
• Gedigen erfarenhet av byråupphandling och arbetsprocesser kopplat till byrågränssnittet, ska ha haft ett ansvar för byråsamarbeten på en mer övergripande nivå och kunnat optimera/utveckla detta på ett bra sätt.
• Mycket god förståelse för P&L (resultat, kostnader och försäljning)
• God förståelse för och erfarenhet av försäljningskanaler, kategoriarbete och lönsamhet
• God förståelse för data och ny teknologi och hur detta påverkar kommunikationslandskapet
• Goda varumärkesjuridiska kunskaper
Personliga egenskaper:
• Strategisk och målinriktad
• Affärsmässig med stort intresse för och erfarenhet av varumärkesbyggande, drivs av att leverera resultat.
• Mycket goda ledaregenskaper. Kan leda, inspirera och bana väg. Vågar delegera och dela ut ansvar och mandat.
• Trygg som person och står stadigt ankrad i rollen och med blicken fäst mot målet även i perioder av storm.
• Beslutsmässig i alla situationer, med gott omdöme, och med förmågan att prioritera mellan insatser/våga välja bort.
• Förtroendeingivande och representativ
• Förmåga att se helheter och inte fastna i detaljer
• God kommunikatör, tydlig, som kan engagera och entusiasmera
• Delar Norrmejeriers grundläggande värderingar
Om arbetsgivaren – Norrmejerier:
Norrmejerier Ek. Förening är Sveriges nordligaste mejeriförening och ägs av 365 lokala norrländska bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. De förädlar årligen drygt 200 miljoner kilo mjölk vid sina mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I deras produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter cirka 2,1 miljarder kronor per år. Läs mer på www.norrmejerier.se.
På Norrmejerier arbetar idag närmare 450 stolta medarbetare vars hjärta slår lite extra för Norrland. De har ett värdefullt syfte – att göra gott. För att kunna bidra till en bättre morgondag behöver de vara lönsamma idag och det är allas ansvar att bidra till gemensamma målen. Till vår framtid.
Hur ansöka:
I denna process arbetar Norrmejerier med Academic Search. Du söker jobbet via knappen Sök detta jobb där du fyller i dina uppgifter och bifogar CV. All information hanteras konfidentiellt i enlighet med gällande Academic Search Integritetspolicy och nya person-uppgiftslagen GDPR. Detta innebär att vi endast kan hantera din ansökan denna väg. Tack för din förståelse.
För frågor, vänligen kontakta Senior Consultant Executive Search & Interim Management, Ulrika Wåhl Langstedt, ulrika.wahl-langstedt@academicsearch.se
Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt!